آمد

گروه معماری و املاک آمد

طراحی معماری


طراحی معماری1

Architectural Design I

 

همه چیز در مورد طراحی معماری

طراحی معماری1 از دروس مهم و اصلی معماری است.که جایگزین «طرح معماری» از برنامه درسی قدیمی شده است . طراحی معماری ( 1 )، بعنوان اولین پروژه ای که دانشجو با آن مواجه میشود، باید نکات و یافته های سه کارگاه مقدمات طراحی معماری ( 1 ) و ( 2 ) و ( 3 ) را در قالب یک تمرین (طرح) با هم تألیف کند. در این پروژه تمرین و آموختن روش دستیابی به ایده کلی و پرورش آن برای رسیدن به طرح معماری یعنی سیر از سوال به جواب مورد تاکید است. البته، موضوع این طرح، به عنوان اولین طرح دانشجو، شایسته است به گونه ای باشد که متکی بر الگوی ذهنی از پیش تعیین شده ای نباشد و در عین حال موضوعی ساده، واضح، و کم حجم باشد. برای مثال: طراحی یک کارگاه تولید و فروش خارج از شهر (کارستان)، طراحی یک فضای استراحت بین شهری (لمکده)

 

سرفصل درس :

این درس، بسته به قابلیت های دانشجویان هر دوره و متناسب با نظر مدرس درس میتواند در قالب های شکلی متفاوتی که دانشجو رادر رسیدن به یک طرح و یک هدف هدایت میکند، ارائه گردددر نتیجه رئوس مشخص از پیش تعیین شده ای برای آن پیشنهاد نمی گرددالبته مواردی همچون چگونگی حل مساله و در نظر گرفتن نیازهای طرح در هنگام طراحی، ایده پردازی و پی بردن به نقاطقوت و ضعف طرح هر دانشجو به گونه ای که بتواند با شایستگی ها و استعدادهای خود در زمینه طراحی آشنا شود و نیز برخوردمناسب با چالش های مختلفی که می تواند خاص هر طرح باشد، از الزامات این درس است.

 

حال با توجه به دو  برنامه درسی موجود ، این درس را تشریح میکنیم :

 

1-     برنامه درسی  جدید،  مصوب سال 1395  که در دانشگاه تهران  و بعضی دانشگاه ها طبق آن تدریس می گردد  و آخرین بار توسط دانشگاه فردوسی بازنگری شده است و تا سال 1402 معتبر است .

2-     برنامه درسی قدیمی ، مصوب شورای عالی برنامه ریزی سال 1377 که همچنان در دانشگاه علم و صنعت  و بعضی دانشگاه ها طبق آن تدریس می گردد. لازم به ذکر است که در برنامه درسی قدیم عنوان درس «طرح معماری»  است.

 

 

مشخصات کلی،برنامه و سرفصل دروس کارشناسی مهندسی معماری بازنگری شده مورخ 6/10/95:

دانلود فایل کامل:طراحی معماری

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan