آمد

گروه معماری و املاک آمد

استخر


 

استخر

Pool

همه چیز در مورد  مراحل ساخت استخر

 

تعریف استخر

محل نگهداری حجم معینی از آب کاملاً پاکیزه و بهداشتی بمنظور شنا و سایر ورزش های آبی را استخر می نامند. تفاوت اساسی استخر های شنا با سایر شنا گاه ها در حدود و اندازها و از سویی کیفیت آب مصرفی آن است .

استخر را می توان یک مخزن سرباز نامید که از آن برای مقاصد بسیاری استفاده می شود .

انواع استخر

استخر ها را از نظر کاربری ، موقعیت نسبت به زمین و یا نوع مصالح به گروه های مختلفی تقسیم بندی می کنند.

بطور کلی استخر ها را در دو نوع روباز و سرپوشیده طبقه بندی نمود و همچنین نوع کاربری آنها نیز دسته بندی دیگری را موجب می شود مانند استخرهای شنای قهرمانی ، استخر های تفریحی ، بهداشتی و درمانی که معمولاً همراه با قسمتهای دیگری همچون سونا و یا واحد های بدنسازی است .اما صرف نظر از هر نوع بایستی دارای ابعاد واندازه هایی باشد که در زمره استخر های استاندارد قرار گیرد.

 

 

استخر عمومی :

 

استخر عمومی به استخر هایی گفته می شود که در مراکز عمومی و ورزشی برای آموزش و تفریح عموم ساخته شده است . استخر عمومی به صورت استخر سرباز ، استخر سرپوشیده ، استخر کودکان و استخر هایی با اعماق مختلف وجود دارد .
در این استخر ها سکوی شیرجه نیز وجود دارد .البته قرار دادن سکو در استخر هایی با عمق مناسب انجام می پذیرد

 

.

استخر خصوصی :

به این استخر ها استخرهای خانگی نیز می گویند . همان طور که مشخص است این استخر ها کوچکتر از استخر عمومی بوده و در منازل برای استفاده شخصی ساخته می شود .ساخت استخر خانگی به دو صورت دائمی . موقت انجام پذیر است . استخر های موقتی را می توان در فصل سرد جمع آوری نموده و در فصل گرم مجددا مستقر نمود .

 

استخر قهرمانی :

همان طور که از نام آن مشخص است از این استخر ها در مسابقات بین المللی و قهرمانی استفاده می شود . برای ساخت استخر قهرمانی از استاندارد های تعیین شده فدراسیون شنا استفاده می شود . استخر قهرمانی در تمام طول سال باید قابل استفاده باشد به همین سبب به صورت پوشیده ساخته می شود .

 

 
استخر درمانی :

 

 

هدف از ساخت استخر درمانی از بین بردن درد و بهبود عملکرد بدن می باشد. امروزه استفاده از استخرهای درمانی بین مردم بسیار رواج یافته است.
این نوع استخر را می توان در گروه های مختلف تقسیم بندی نمود :

 

استخرهای آبگرم،حوضچه های آب سردTسونای گرم و خشک

 

 
استخر گردابی(جکوزی):

 

 

نوعی دیگر از استخر ها ، استخر های گردابی است . این استخرها همان جکوزی می باشند که به علت اینکه اولین شرکتی که به تولید انبوه آن پرداخت ، شرکت جکوزی بود ، در بین مردم به این نام شناخته می شود.
جکوزی دارای خواص درمانی و آرامش بخش هستند .در استخر های گردابی آب از راه تعدادی نازل با فشار زیاد به استخر هدایت می شود و از این طریق و برخورد با قسمت های مختلف بدن همانند پاها ، گردن و . موجب آرامش می شود .

 

استخر هوایی :

 

استخر های هوایی هم تقریبا مشابه جکوزی می باشد . در این استخر ها هوا از طریق نازل ها به داخل آب هدایت می شوند . این نازل ها در کف استخرها تعبیه شده اند . استخرهای هوایی به پمپ بزرگتری نیاز دارند زیرا جریان هوا از کف استخر دمیده شده که دارای فشار بالایی است به همین سبب ساخت استخر هوایی قیمت بالاتری دارد .
حباب های ایجاد شده در استخر های هوایی به سمت بالا حرکت نموده و در نهایت به سطح آب رسیده و وارد هوا می شوند .

 

 

استخر بادی

استخرهای بادی معمولا از جنس پی وی سی است که با ابعاد و سایزهای مختلف ساخته می شود. استخرهای بادی کوچک را می توانید در هر فضایی مورد استفاده قرار دهید اما استخر بادی خانگی که معمولا برای اعضای خانواده تهیه می شود حتما باید در فضایی که به ابعاد استخر فشاری وارد نشود نصب کرد.

استخرهای بادی توسط پمپ های باد دستی و یا برقی راه اندازی می شود. وسپس با آب درون آن را پر می کند،با توجه به بحران کم آبی بهتر است از آب چاه برای پر کردن آن ها استفاده نمایید.

 

ابعاد ساخت سازه و بدنه استخر

استخر های استاندارد با ابعاد زیر ساخته می شوند .

الف : ۲۵*۱۳.۵ متر ( در بعضی اماکن ورزشی ابعاد ۳۰* ۱۰ متر وجود دارد )

ب : ۳۳* ۱۶ متر

پ : ۵۰* ۲۵ متر یا ۵۰ *۲۱

عمق استخر ها بسته به نوع کاربردی متفاوت است و معمولاً بصورت زیر است .

الف : استخر های تعلیماتی ، مخصوص مبتدیان که معمولاً از عمق ۷۰ سانتیمتر تا ماکزیمم ۱۲۰ سانتیمتر است .

ب : استخرهای شنای عمومی ، قابل استفاده افراد مسلط به فن شنا از عمق ۱۲۵ سانتیمتر تا عمق ۳۵۰ سانتیمتر

پ : استخرهای شنای قهرمانی ، برای شنا و مسابقات از عمق ۱۸۰ سانتمتر تا ۴۵۰ سانتیمتر ، برای شیرجه با ارتفاع مختلف تا عمق ۱۰ متر نیز ساخته میشود.

ج : استخر های واترپلو ، برای مردان ۳۰*۲۰ متر با عمق ۱.۸۰ و برای بانوان ۲۵*۲۰ متر.

 

 

ساختمانهای استخر

طراحی و ساخت استخر های شنا امروزه تابعی از استاندارد های موجود در مهندسی ساختمان می باشد.

بر اساس کاربرد استخرهای خانگی در اشکال هندسی مختلف طراحی می شوند و علاوه بر رعایت استانداردهای سازه،رضایت کارفرما باتوجه به فضای محدود ساختمان از حیث معماری بسیار مهم است.

در ساخت استخرهای عمومی و حرفه ای نیز با توجه به امکانات در نظر گرفته شده مطابق اهداف کارفرما،توجه به استانداردهای موجود الزامی میباشد.بر این اساس استقرار استخرها در زمین های لغزنده یا رونده یا در حاشیه دامداری ها یا تصفیه خانه های فاضلاب مغایر همین اصول است.

بطور کلی در طراحی سازه مخزن استخرها از بتن های مسلح با آرماتور بندی صحیح می باشد که در آنها توجه طراح و سازنده به اجرای آب بندها و درزهای انبساط ، نحوه کار گذاری لوله ها و مجاری تا سیساتی و نوع لوله ها و اتصالات درون بتن ، از اهمیت بسزایی برخوردار است.

یکی از مهمترین دلایل اهمیت رعایت اصول ذکر شده ، این است که در صورت وجود احتمال نشتی به دلیل عدم رعایت اصول علاوه بر کاهش مداوم آب استخر احتمال نشست مخزن استخر و یا آسیب دیدگی فونداسیون ساختمانهای جنبی استخر وجود دارد.

مراحل طراحی استخر:

 

تهیه نقشه دو بعدی و سه بعدی

قبل از شروع ساخت استخر باید طراحی آن را مشخص کرده باشید.تعیین شکل استخر( دایره باشد یا مستطیل یا...) ، تعیین عمق و شیب

مکان یابی

مکان یابی برای استخر و تصفیه خانه

آزمایش

انجام آزمایشاتی بر روی خاک و بررسی پارامترهای استقامت برای ساخت استخر

تعیین اندازه لوله و اتصالات

تعیین جنس و سایز لوله ها و اتصالات با توجه به شرایط آب و هوایی محل احداث استخر

محاسبات سازه

محاسبات عمرانی مانند : تعیین سایز میلگرد ها و و تعیین مقاومت بتن

علامت گذاری

مشخص نمودن محل مناسب برای گود برداری و علامت گذاری

 

 

روش های ساخت استخر شنا:

ساخت استخر شنا خانگی با بلوک سیمان

building-pool-by-cement-blocks

 

نحوه ساخت استخر با بلوک سیمان یکی از آسان ترین روش های ساخت استخر می باشد. این روش ساخت استخر اقتصادی ترین حالت ممکن برای ساخت استخرویلایی و با حجم آب کم می باشد.

در این روش می توان پس از زیرسازی و بتن ریزی کف ( حدودا ۱۵ سانتی متر) و مسلح نمودن با آرماتور ، دیواره های بلوکی روی کف ساخته می شوند. بدین صورت که پس از تراز نمودن سطح کف استخر و شیب بندی آن می توان نسبت به چیدن بلوک ها (ترجیحا بره صورت 40 سانتی متری ) اقدام نمود. توجه نمایید که برای پرکردن بلوک ها از ملات روان تری استفاده نمایید تا کلیه حفره های بلوک گرفته شود. استفاده از سنگ بدون جذب رطوبت نیز برای پرکردن بلوک پیشنهاد می گردد.

با توجه به عدم استفاده از آرماتور در دیواره های استخر باید توجه نمود که کلیه چفت و بست های بلوک کاملا با دقت چیده شوند. پس از مرحله بلوک چینی می توان با استفاده از رزین عایق بندی استخر که با ملات سیمانی مخلوط می شود عملیات سیمانکاری را انجام داد. استفاده از رزین آب بندی استخر علاوه بر استحکام فوق العاده سیمان و چسبندگی بهتر با بلوک می تواند در یک مرحله عملیات آب بندی استخر را نیز انجام دهد. روش آب بندی استخر توسط مواد عایق بندی در تمامی مراحل پس از بلوک چینی توصیه می گردد. در روش دیگر آب بندی استخر می توان بعد از اجرای بلوک ها، سیمانی با ضخامت ۵ سانتی متر برروی بلوک ها اجرا نمود و سپس از مواد آب بندی ترکیبی جدید که با استفاده از رزین و الیافی با استفاده از قلمو به ضخامت ۵ میلیمتر تمام حفره های سیمان را صاف نمود و سطح استخر را صیقل داد که این کار علاوه بر آب بندی استخر باعث صاف شدن سطح استخر می گردد.

 

ساخت استخر با بتن مسلح (با آرماتور و بتن ریزی)

 

 
  ۱-خاکبرداری استخر

 

خاکبرداری و گودبرداری جزء عملیات عمرانی بسیار مهم می باشد که عدم رعایت اصول ایمنی صدمات غیرقابل جبران جانی و مالی را بدنبال خواهد داشتخاکبرداری در پای شیب ها با خطر رانش خاک همراه است یا گودبرداری جهت ساخت ساختمان های بزرگ که به طور متداول دارای چندین طبقه در زیر زمین هستند امکان ریزش جداره خاکبرداری و یا خراب شدن سازه های مجاور گردد.

در خاکبرداری استخر ها در صورتی که در زمینی مسطح و باغ باشد خطری  از بابت ریزش ساختمان های مجاور و یا رانش خاک را نخواهیم داشت اما چنانچه زمین شیب دار باشد با توجه به ابعاد استخر باید تمهیدات لازم در صورت لزوم جهت جلوگیری از رانش قسمت گود شده صورت گیرد .

در ساختمان های که استخر در طبقات بالایی و بین طبقات طراحی شده احتیاجی به خاکبرداری نبوده و باید وزن سازه استخر و حجم آب آن محاسبه شده و در محاسبات سازه و پی لحاظ گردد .

در خاکبرداری استخر باید توجه داشت که عمق و دیواره استخر حداقل ۳۰ سانتیمتر بیشتر از ابعاد تمام شده استخر در نظر گرفته شود .

در هنگام گودبرداری در صورتی که  رنگ خاک بخشی از دیواره گودبرداری تیره تر از رنگ بقیه خاک آن  باشد، احتمال وجود حفره و یا چاه های  فاضلاب درحوالی مرز گودبرداری باشد و باعث عدم پایداری درآن قسمت گردد. بنابراین بسته به نوع پدیده باید راه حل های پایدارسازی جانبی برای آن محدوده درنظر گرفت شود.

مناطق با سطح آب زیرزمینی بالا باید تمهیدات لازم جهت زهکشی و ایزولاسیون استخر صورت گیرد. در این شرایط باید آب کشی صورت گیرد که با استفاده از پمپ های مکش آب (کف کش) آب های سطحی را از محل خارج کرده و یا با استفاده از ایجاد چند چاه جذبی در اطراف استخر مورد نظر .

تا جایی که امکان دارد در زمان شب و هنگام بارندگی از خاکبرداری در کنار مرز گودبرداری جلوگیری گردد. درمواقعی که خاکبرداری در چنین شرایطی  الزامی است ، خاکبرداری در حضور و نظارت مهندس ناظر انجام گیرد.

 

۲– بتن مگراستخر

بتن مگر یا یا بتن پاکیزگی همان بتن رگلاژ کف قالب بندی فونداسیون می باشد . با سیمان بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم در هر مترمکعب و ضخامت آن بین ده تا پانزده سانتیمتر می باشد و از هر طرف فونداسیون به همین مقدار بیشتر ریخته می شود به دلیل سهولت در اجرای قالب بندی، به این نوع بتن ، نظافت هم گفته می شود.

در ساخت استخر برای اینکه آرماتور های استخر با خاک تماس مستقیم نداشته باشد و سطح صافی داشته باشیم که بتوانیم فاصله بین آرماتورها را دقیق اجرا کنیم و دلیل اصلی دیگر در استفاده از بتن مگر در ساخت استخر این است که خاک آب بتن را جذب می کند و بتن آب را برای انجام واکنش داخل خود احتیاج دارد ، بتن درصدی از سیمان و آب خود بر روی خاک از دست می دهد و  عیارش پایین می آید با از دست دادن آب و سیمان بستر زیر بتن تبدیل به تفاله می گردد و این باعث ضعیف شدن بتن می شود  به همین دلیل بر روی خاک یک لایه بتن مگر ریخته ماله کشی شده و  پس از گذشت ۳ الی ۴ ساعت با توجه به دمای محیط با پاشیدن آب سطح بتن را به مدت ده ساعت مرطوب نگه می داریم  و پس از گذشت یک روز می توانید روی بتن مگر راه رفته و عملیات بعدی را شروع کنید.

در مواردی که خاکبرداری استخر بیش از حد لازم انجام شود نیز می توان برای تراز کردن کف و پر کردنفضاهای خالی از بتن مگر استفاده کرد.

 

۳آرماتور بندی استخر

 

در ساخت استخر که تمام بار وارد آمده از طرف آب توسط کف و دیواره ها تحمل می شود  که در این شرایط مقاومت پی را آرماتورها به عهده دارند. قبل از ریختن بتن استخر لازم است مهندس ناظر از آرماتوربندی فونداسیون بازدید کرده و تا انتهای بتن ریزی نظارت مستمر و مستقیم داشته باشند.
نکات آرماتور بندی استخر

 

-تحت هیچ شرایطی از آرماتورهای زنگ زده و یا آغشته به روغن نباید استفاده شود در صورت آغشته بودن آرماتورها به روغن یا زنگ زدگی آنها، باید قبل از اجرای آرماتوربندی زنگ زدی و یا روغن روی آرماتورها را پاک کرد و سپس اقدام به بتن ریزی کرد.

 

-خاموتهای مصرفی حداکثر ۲۰ سانتی متر از یکدیگر فاصله داشته باشند
-میلگردهای مورد استفاده در ساخت استخر باید توسط قیچی مخصوص بریده شود و از بریدن میلگردها به کمک دستگاه هوا برش خودداری شود زیرا حرارت آن باعث افت کیفیت میلگرد می شود.

 

-فاصله بین میلگردها و قالب باید حداقل ۲٫۵ سانتیمتر باشد تا میلگردها دارای پوشش بتنی با ضخامت مناسب باشند وبا پیوستگی بین بتن و میلگرد، از میلگردها در برابر خوردگی محافظت کند.

-در هنگام آرماتوربندی استخر باید توجه داشت که میلگردها نباید مستقیما بر روی زمین قرار بگیرند و استفاده از خرک ،چهار تراش،اسپیسر و یا چوب گرد در زیر آن به صورتی که حداقل ده الی پانزده سانتیمتر بالاتر از سطح زمین باشد ضروری است.

-میلگردهایی که زنگ زدگی آنها در حد پوسته شدن می باشد مجاز نیست و ناحیه خورده شده میلگردها باید در حدی باشد که براحتی با برس کشی، گونی کشی وناخن زنگ آن را  بتوان پاک کرد و زنگ بیشتر را باید با ماسه پاشی یا روشهای دیگر پاک نمود.

-در ساخت استخر در مناطق سرد باید توجه داشت که در هوای سرد با دمای کمتر از ۵- سانتیگراد میلگرد ها را نبایدخم کرد و باید سرعت خم کردن را کم نمود و یا قطر خم را بزرگتر کرد.

-بستن میلگرد ها باید با مفتول ۱ الی ۱٫۵ میلیمتری گالوانیزه صورت گیرد و یا از مفتول های فولادی فنری جدید و یا سیم های پلاستیکی نیز امکان پذیر می باشد. جوش دادن میلگر های متقاطع مجاز نیست.

دانلود فایل کامل:استخر

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan